Honlapunk a történelmi Magyarország hosszú 19. században működő katolikus templomainak zenei gyakorlatát vizsgáló kutatások eredményeinek közzététele mellett több jelentős székesegyházi archívum és kottatatár revideált vagy újonnan összeállított műjegyzékét, valamint digitális archívum formájában magát az állományt is hozzáférhetővé teszi.
A folyamatosan bővülő oldalon első ízben a Mátyás templom archivális kottatárába tekinthet be virtuálisan az olvasó. A jelenleg a Mátyás templom Torony-szobájában őrzött gyűjtemény aktuális összetételéről tájékoztat az itt elérhető műjegyzék és az ahhoz kapcsolódó 82 albumot és több mint 9500 képfájlt tartalmazó digitális archívum.
A Mátyás templom figyelemre méltóan gazdag zenei gyűjteményének összesítő áttekintésére több kísérlet is született mostanáig. E vállalkozások eredményeként jelenlegi ismereteink szerint – az alhonlapon elérhető mutatót nem számítva – négy műjegyzék látott napvilágot. A legkorábbról fennmaradt, forrásértékű jegyzék a múlt század első feléből való. A kisalakú füzetben megőrződött, tintával és ceruzával készített, szerzőnév szerint alfabetikusan rendezett műlista a belső címoldalon olvasható bejegyzés tanúsága szerint Sztojanovics Jenő (1864–1919) munkája, aki 1913 és 1919 között töltötte be a templom karnagyi pozícióját. Időrendben Tardy László, a Mátyás templom nyugalmazott karnagyának katalógusai követik a Sztojanovics-féle jegyzéket. Tardy témában folytatott kutatásai kiemelkedő jelentőséggel bírnak. A Magyar Zenetörténeti Osztály felkérésére 1984-ben elvégzett alapkutatása során ugyanis elsőként helyezte tudományos igénnyel folytatott történeti vizsgálatok középpontjába a Mátyás templom historia domusát és kottatári anyagát (vö. Tardy László, A budavári Nagyboldogasszony-templom zenei élete a XIX. században, Kézirat, 1984). E kutatások eredményeként készítette el hiánypótló szándékkal a templom 19. századi kottaanyagának gépiratban fennmaradt, a hozzá tartozó kísérőtanulmánnyal együtt azóta is publikálatlan jegyzékét. Tardy három kategória szerint, a hazai, a külföldi szerzők munkáiként és az úgynevezett Trexler-anyag részeként megőrződött kompozíciók csoportjaira felosztva rendezte az állományt; ily módon egyúttal a kottatár 1984-es állapota is rögzítésre került, ami értékes viszonyítási alap az archívum állományrendjét rekonstruáló – folyamatban lévő – vizsgálatok során. A 2015-ben, feltehetően a kánoni látogatás alkalmából készített revideált, táblázatba rendezett és digitalizált katalógus, valamint a vélhetően ehhez kapcsolódó, Tardy Gergely kézírásával fennmaradt töredékes lista szintén kiemelkedő jelentőséggel bír kutatástörténeti szempontból is. A szerzők neve szerint alfabetikus rendben közölt felsorolás ugyanis számos esetben megadja a kottákat megőrző dobozok pontos számadatait is.
Az elmúlt évek korszerűsítő-restauráló építési munkálatai révén azonban e figyelemre méltóan gazdag zenei gyűjtemény több alkalommal is áthelyezésre került, aminek eredményeként a dobozok tartalma összekeveredett. Az állomány mozgatásából fakadó (elkerülhetetlen) következmények jegyei megmutatkoznak jelen műjegyzékünkön is: a korábbi, archivális anyagba ugyanis több későbbi, a 19-20. század fordulóján komponált alkotás is beszüremkedett. És fordítva: az említett műjegyzékek tanúsága szerint a 19. század előttről való kottaanyag jelentékeny hányada lappanghat a Plébániahivatal épületében található kottatárban. Ennek következtében tehát nem egy, a Mátyás templom archivális állományáról képet adó digitális gyűjteményről beszélhetünk jelen alhonlap kapcsán, hanem sokkal inkább a templom stilárisan kifejezetten heterogén összetételébe nyerhetünk betekintést az összrepertoár ezen apró szeletén keresztül. Az anyag stílus-rétegek szerinti szétválogatása, az egykori rendezési elv esetleges rekonstruálása tehát egy majdani, elengedhetetlen újrastrukturálás feladata lesz.
A honlap elkészítéséhez szükséges háttérkutatásokat Bukáné Kaskötő Marietta végezte. A digitalizálás és a képek feldolgozása a Zenetudományi Intézet Magyar Zenetörténeti Osztályának tudományos segédmunkatársa, Simény Beáta munkája. A honlapot Vizinger Zsolt tervezte és készítette.
Kiemelt köszönettel tartozunk Főtisztelendő Süllei Lászlónak, a Budapest-Vári Nagyboldogasszony Főplébánia plébánosának, valamint a Mátyás-templom Gondnoksága munkatársainak, Skublics Máriának és Schanda Melindának, akik együttműködésükkel és nélkülözhetetlen útmutatásaikkal támogatták és segítették a kutatás és a digitalizáció munkálatait.